به گزارش مشرق، رضا دستمالچی؛ مدیرعامل شرکت دانشبنیان صنایع خلاق رضوی وابسته به آستان قدس رضوی از طراحی و ساخت یک اسباببازی خلاقانه تحت عنوان "ویونا" خبر داد که یک مدل موفق برندسازی ایرانی در حوزه سرگرمی کودکان و خانواده است.
وی با تشریح اهداف ساخت این اسباببازی تصریح کرد: ارائه یک مدل موفق برندسازی ایرانی در حوزه سرگرمی و کاهش اثر رقبای خارجی، ایجاد بستری جهت انتقال مفاهیم و مضامین آموزشی، تربیتی، سبک زندگی از جمله اهداف مهم ساخت این اسباببازی است.
دستمالچی با بیان اینکه اسباببازیهای ساختنی، اغلب ظرفیتهای خوبی برای استفادههای آموزشی در بردارند، تصریح کرد: در این راستا، صنایع خلاق رضوی با بهرهگیری از متخصصین در رشتههای علوم تربیتی، مدیریت آموزشی، روانشناسی، علوم حوزوی، فلسفه برای کودک (فبک)، هنر، تربیت معلم و... اقدام به ایجاد طرح درسهایی برای "ویونا" کرده است بنابراین میتوان از ویونا به منظور آموزش دروس مختلف مثل ریاضیات و فیزیک و شیمی و... در مقاطع تحصیلی مختلف استفاده کرد همچنین بهمنظور بهبود روند درمانی در کودکان دارای اختلالاتی چون اُتیسم، معلولیتهای حرکتی، اختلالات شنوایی و... از ویونا استفاده کرد.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان با تشریح ویژگیهای این اسباببازی خاطرنشان کرد: "ویونا" یک اسباببازی خلاقانه و فیزیکی در ژانر Construction toys است که قطعات یا المانهای محدود آن با قابلیت سطحسازی بالا و با قابلیت اتصال بینظیر به یکدیگر میتوانند اشکال مختلف و هندسههای پیچیده و متنوعی را ایجاد کنند و به همین دلیل به ویونا، سرگرمی تمامنشدنی لقب دادهایم.
وی در همین رابطه افزود: ویونا در شکل پایه خود، دارای 14 نوع قطعه مختلف است که از لحاظ هندسه و کلمپ اتصالی، به سه دسته اصلی تقسیم میشوند؛ برای ساخت آن از ماده ABS استفاده شده که توانایی تحمل نیروهای مکانیکی و بیشترین مقاومت نسبت به پدیده سایش و خستگی را داراست ضمن اینکه قابلیت اشتعالپذیری و سایر خواص آن مورد تایید استانداردهای اسباببازی است؛ قطعات به دو صورت شفاف و مات ساخته میشود که هر کدام، رنگهای متنوعی داشته و میتوان از تمامی رنگهای پنتون، بخصوص Persian Colors برای ساخت آن بهره برد.
دستمالچی تاکید کرد: یکی از فعالیتهای مهم تیم ویونا، ابداع اشکال متنوع و جدید با این اسباببازی و تهیه اسناد آموزشی به منظور استفاده بهتر مشتریان از ویونا است؛ تیم ویونا به طور پیوسته، اشکال جدید و متنوع میسازد تا کاربران ویونا کاربردهای بیشتری از این سرگرمی تمام نشدنی را بشناسند.
به گزارش مشرق؛ ساخت و تولید اسباببازی داخلیِ معنیدار و جذاب، از مطالبات جدی مقام معظم رهبری در حوزه کودکان است تا جایی که معظم له در سال 1392 در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی میفرمایند:
"من چقدر سر قضیهی تولید اسباببازی داخلیِ معنیدار و جذاب حرص خوردم با بعضی از مسئولان این کار که این کار را دنبال بکنند؛ البته بحمدالله ظاهراً اینجا یک تصمیمی در این زمینه گرفته شد، حالا انشالله همان تصمیم را هم دنبال کنید که اجرایی بشود؛ خب، دوستان ما آمدند در یکی از دستگاههای فعال و مسئول، عروسکهای خوبی درست کردند؛ خوب هم بود؛ اول هم حساسیت طرف مقابل را - یعنی مخالفین را، خارجیها را - برانگیخت که اینها آمدند در مقابل باربی و مانند اینها، این [عروسکها] را درست کردند؛ ولی نگرفت. من به اینها گفتم که اشکال کار شما این است که شما آمدید به فلان نام، یک پسری را، یک دختری را آوردید در بازار، این عروسک شما را بچه ما اصلا نمیشناسد- ببینید، پیوست فرهنگی که میگوییم اینها است - خب، یک عروسک است فقط، در حالی که مرد عنکبوتی را بچهی ما میشناسد، بتمن را بچهی ما میشناسد؛ ده بیست فیلم درست کردهاند، این فیلم را آنجا دیده، بعد که میبیند همان عروسکی که در فیلم داشت کار میکرد، در مغازه هست، به پدر و مادرش میگوید این را برای من بخرید؛ عروسک را میشناسد؛ این پیوست فرهنگی [است]. شما بایستی این عروسک را که ساختید، در کنار ساخت عروسک، ده بیست فیلم کودک درست میکردید برای اینکه این عروسک معرفی بشود پیش بچهها؛ بعد که معرفی شد، آنوقت خودشان میخرند، [ولی] وقتی معرفی نشد، بازار ندارد و ورشکست میشود و ورشکست شد یعنی یک چنین دقتهایی را بایست کرد؛ بههرحال این تهاجم فرهنگی به این شکل یک واقعیتی است."